Rodzaje okładek książkowych – kompendium

Rodzaje okładek książkowych – kompendium

W księgarniach możemy spotkać się z wieloma rodzajami książek, które swoimi wymyślnymi okładkami przyciągają wzrok. Okładka to punkt wspólny, który łączy wszystkie publikacje. Niesamowite grafiki, nasycone barwy czy zmysłowy materiał okładki może doprowadzić ją do sukcesu.

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów opraw książkowych, a każda z nich spełnia różne funkcje, możemy w nich wyróżnić:

  • oprawy twarde,
  • oprawy miękkie.

Pod pojęciem oprawy rozumiemy samą okładkę, wraz z ozdobnym wkładem, który ma za zadanie ukryć ewentualne mankamenty estetyczne.

Różnice między oprawami miękkimi, a twardymi

Między okładkami miękkimi i twardymi istnieją zasadnicze różnice. Oczywiście pierwszą i najważniejszą jest materiał wykonania. W oprawie miękkiej blok książki jest zespolony z grzbietem przez zastosowanie kleju, natomiast w oprawie twardej dodatkowym elementem, który spaja blok z grzbietem jest wyklejka. Ponadto wyróżniamy jeszcze jeden istotny podział okładek twardych i miękkich:

Oprawy twarde:

  • Tradycyjne – każda ze składek jest zszywana osobno.
  • Przemysłowe – wkład przyklejany do okładziny za pomocą wklejek.

Oprawy miękkie:

  • Klejone – składki nie są zszywane, a mocowane za pomocą kleju.
  • Szyte – składki zszywane pojedynczo, są poddawane metodzie bigowania.

Różnice między okładkami są dla czytelnika obojętne i nie wpływają na komfort użytkowania, świadczą one głównie o trwałości oprawy.

Jakie funkcje mają okładki książkowe?

Okładka to bardzo ważny element całej konstrukcji, jaką jest książka. Wbrew pozorom spełnia ona wiele przydatnych funkcji. Pierwszą z nich jest informowanie, które powinno powiadomić czytelnika o takich aspektach jak tytuł dzieła, nazwisko autora, nazwa wydawnictwa, cena oraz kod kreskowy. Drugą funkcją, jaką spełnia okładka to reklamowanie, które ma zachęcić potencjalnego kupca do kupna produktu. Reklamowanie odbywa się za pomocą umieszczania tekstów promocyjnych lub krótkich streszczeń. Reklamowanie to również projekt graficzny okładki, który powinien przyciągać wzrok. Trzecią funkcją, jaką spełnia okładka to komunikacja, która polega na zaciekawieniu odbiorcy swoją zawartością i wytworzeniu z nim komunikatu.

Więcej na temat projektowania okładki do książki dowiesz się klikając w link – projekt okładki książki.